Menestyminen maailman suurimmilla markkinoilla USA:ssa on monen suomalaisen kasvuyrityksen haave, mutta tarvittava markkinatietämys ja paikalliset verkostot usein puuttuvat. Business America Certificate -ohjelma fasilitoi yritysten laajentumista USA:n markkinoille tarvittavan markkinatietämyksen, konkreettisen opastuksen ja paikallisen kontaktiverkoston avulla.

Suomalaisjohdossa Bostonista käsin toimiva LeadX3M on kehittänyt yrittäjien tueksi BAC eli Business American Certificate -ohjelman, joka opastaa yritystä markkinapenetraation eri vaiheissa ja järjestää tärkeät ensikontaktit uudella mantereella. LeadX3M:n virallisena kumppanina henkilöstöpalveluyritys Operaria tarjoaa nyt USA:n markkinoille laajentumisesta kiinnostuneille suomalaisyrityksille asiantuntija-apua BAC-ohjelmaan osallistumisen kautta. ”Olemme iloisia ja ylpeitä saadessamme toimia LeadX3M:n kumppanina ja auttaa näin kasvukykyisiä ja -haluisia suomalaisyrityksiä laajentamaan toimintaansa USA:n markkinoille”, Operarian toimitusjohtaja Markus Fabricius toteaa.

Ensimmäisen LeadX3M:n ja Operarian yhteistyössä toteuttaman BAC-ohjelman on määrä käynnistyä maaliskuussa 2019. Mukana tukemassa suomalaisyritysten laajentumispyrkimyksiä USA:n markkinoille on myös kansainvälistymis- ja innovaatiorahoituspalveluihin erikoistunut Business Finland, jolta ohjelmaan osallistuvat yritykset voivat hakea rahoitusta. Parhaimmillaan Business Finland rahoittaa BAC-ohjelman osallistumiskuluista merkittävän osan, joten kyseessä on erittäin tärkeä tuki kasvupotentiaalia omaavien yritysten kansainvälistymiselle.

Konkreettista tukea USA:n markkinoille pääsyn varmistamiseksi

”Ideaalikandidaatti BAC-ohjelmaan on yritys, jonka liiketoiminta perustuu tuottavaan tuotteeseen tai palveluun ja joka on ollut toiminnassa vähintään muutaman vuoden. Yrityksellä tulisi olla vakaa talous, positiiviset kasvunäkymät sekä riittävästi kokemusta ja osaamista johdossaan”, LeadX3M:n toimitusjohtaja ja BAC-ohjelman kehittäjä Henrik Tötterman kuvailee. ”Myös realistiset odotukset USA:n markkinoille laajentumisen työvaiheista, aikataulusta sekä tuloksista ovat eduksi.” Menestyksen tärkein elementti on viidennen polven yrittäjälle päivänselvä. ”Yrityksen johdolla tulee ennen kaikkea olla intohimoa menestyä ja sitoutua tavoitteeseen”, Tötterman kertoo.

BAC-ohjelma koostuu kahdesta vaiheesta, joista ensimmäisen aikana selvitetään yrityksen markkinapotentiaali korkeakouluyhteistyön puitteissa sekä Suomessa että USA:ssa toteutettavien markkinatutkimusten avulla. Seuraavassa vaiheessa yrityksen edustajat matkustavat paikan päälle verkostoitumaan ja tapaamaan potentiaalisia uusia asiakkaita. Lisäksi LeadX3M:n tiimi toimii ohjelman jälkeen yrityksen tukena ja avustaa lopulliseen markkinapenetraatioon tähtäävissä toimissa, kuten esimerkiksi paikallisen tiimin rakentamisessa sekä lainopillisissa kysymyksissä.

Urallaan mm. professorina Hult International Business Schoolissa sekä opettajana Harvardin yliopistossa toimineella Henrik Töttermanilla on selkeä näkemys BAC:n keskeisistä hyödyistä Amerikan valloitusta tavoittelevalle yritykselle. ”USA:n markkina on kasvupotentiaaliltaan valtava, mutta myös äärimmäisen kilpailtu. Markkinan kokonaisvaltainen ymmärtäminen, yrityksen omiin vahvuuksiin perustuva räätälöity laajentumisstrategia ja paikallisen kontaktiverkoston tuki ovat onnistuneen markkinoille pääsyn avaintekijöitä. Juuri näissä asioissa BAC-ohjelma tarjoaa yrityksille konkreettista apua”, hän tiivistää.

Ilmoittautuminen BAC-tietoiskuihin on käynnissä – toimi nopeasti! Lisätietoja BAC-ohjelmasta on luvassa tammi-helmikuun vaihteessa järjestettävissä tietoiskuissa, joissa Henrik Tötterman kertoo online-yhteyden välityksellä tarkemmin ohjelman käytännön toteutuksesta ja hyödyistä sekä vastaa osallistujien kysymyksiin. Tarjolla on siis ainutlaatuinen tilaisuus keskustella kansainvälistymisen ja yritystoiminnan huippuasiantuntijan kanssa! Tietoiskut järjestetään Operarian tiloissa Ruoholahdessa (Itämerenkatu 1) ke 31.1. klo 15 ja ti 5.2. klo 15. Paikkoja on rajoitettu määrä, joten kannattaa toimia heti. Ilmoitathan kiinnostuksestasi mahdollisimman nopeasti osoitteeseen [email protected], niin otamme sinuun yhteyttä!

23. tammikuuta 2019| Kasvu, Kumppanuus, Työnantajat, Yritys|