Taloustilanteen heiketessä syntyy usein tilanne, jolloin työmarkkinoilla työntekijätarjontaa on reilusti kysynnän yli ja hakijoita voi olla huima määrä yhteen paikkaan. Turhautuneet ja kiireiset työnantajat näkevät helposti valtavan hakemusvirran takana olevat yksilöt suurena laumana, josta tulvii strukturoituja, pikaisesti läheteltyjä hakemuksia ja ansioluetteloita huonosti otsikoituina, väärin täytettyinä tai vajavaisina meililaatikkoa tukkimaan.

Kiireestä huolimatta tällaisessa tilanteessa tulisi kuitenkin pitää huolta, ettei hakemustulvan käsittelyongelmien vuoksi synny ikäviä mielikuvia yrityksestä. Rekrytoivan yrityksen tulisi pyrkiä siihen, että rekrytointiprosessista jäisi positiivinen kuva hakijoille ja kaikki hakijat kokisivat tulleensa huomioiduiksi prosessin aikana. Syy tähän on yksinkertainen; hakija saattaa olla yrityksen potentiaalinen asiakas tai mahdollisesti juuri oikea henkilö seuraavaan vapautuvaan työpaikkaan jopa lyhyellä aikavälillä. Tyytymätön tai vihainen asiakas tulee usein kalliiksi yritykselle, etenkin tilanteissa, joissa asiakas purkaa vihaansa Facebookin tai Twitterin välityksellä laajalle kuulijakunnalle.

Miten on mahdollista välttää tällaista tapahtumasta ja pitää työnhakijoiden mielikuvat positiivisina?

Oma rekrytointiprosessi tulee testata käytännössä joko itse tai palkata mysteryshoppaaja, joka käy prosessin läpi tavallisen työnhakijan tavoin alusta loppuun. Tehtävänä on selvittää, missä prosessin kompastuskivet ovat ja mikä voi aiheuttaa turhaumia hakijoiden joukossa. USA:ssa tehdyn tutkimuksen mukaan vain noin puolet työnantajista testaavat omat rekrytointiprosessinsa ja ainoastaan 7 % on palkannut mysteryshoppaajan tarkastamaan ongelmakohdat.

Työnantajan tulisi myös kysyä rohkeasti palautetta hakijalta. Palautteen voi kerätä esimerkiksi hakemuksen täytön jälkeen valmiilla lomakkeella, jossa hakija saa antaa arvokasta palautetta prosessia koskien. Mikäli lupauksia hakijoiden suuntaan on tehty, tulisi myös mitata toteutuvatko annetut lupaukset. Seurannan voi toteuttaa esimerkiksi niin, että hakijalla teetetään tietyn ajan kuluttua lyhyt kysely siitä, tuliko vastaus sovitusti rekrytoivan yrityksen tiimoilta.

Kun haet työntekijöitä, kerro työpaikasta mahdollisimman realistisesti ja käytä kanavia, joka tavoittaa etsimäsi henkilöt.  Toisinaan oiva rekrykanava voi olla työvoimatoimiston sivuston sijasta blogi tai vaikkapa tapahtumasivusto. Työnkuvan vääristeleminen ilmoituksessa aiheuttaa ylimääräistä työtä rekrytoijalle ja lisää vaaraa, että tehtävään rekrytoitu henkilö lopettaa työn nopeasti aloittamisen jälkeen. Työpaikasta voi ilmoittaa nykyisin monessa eri kanavassa, joten välttääksesi ylimääräisiä kuluja ja tavoittaaksesi oikeat henkilöt tutki ensin, missä kohdeyleisösi on.

Vastaa hakijoille rehellisesti, mikäli he haluavat tietää asioita yrityksestäsi. Tee, mitä lupaat. Jos lupaat, että hakemuksen voi jättää kahdessa minuutissa, täyttämiseen ei voi kulua 20 minuuttia tai mikäli sanot rekrytoijan palaavan asiaan viikossa, vastaus on annettava viikon kuluessa. Älä anna turhia lupauksia, joita et voi pitää.

Mikäli epäilet resurssiesi riittävyyttä, kannattaa prosessi siirtää rekrytointiyrityksen harteille. Tässä tapauksessa on huomattava kuitenkin vaatia, että rekrytointiyrityksellä on osaamista toteuttaa hakuprosessi kokonaisuudessaan hyvin ja varmistaa, että yritys toimii eettisesti oikein. Näin vältät ikävät mielikuvat varmasti ja löydät takuulla oikeat henkilöt tehtäviin.

26. kesäkuuta 2012| Rekrytointi|