fbpx

Esiperehdytys – kaikkea muuta kuin odottelua ja epätietoisuutta

Aloitetaan kuvitteellisella mutta tutkimusten mukaan varsin yleisellä skenaariolla. Rekrytointiprosessi sujui hienosti ja tehtävään valittu työntekijä vaikuttaa todella innostuneelta ja motivoituneelta. Työntekijä aloittaa työt kuukauden päästä. Seuraavan kuukauden ajan yrityksessä keskitytään muuhun ja palataan uuden työntekijän asioihin työnalkamisajankohdan lähestyessä. Siihen päättyi skenaario mutta mahdollisesti myös siinä kuvattu työsuhde. Aika työpaikan vastaanottamisesta ensimmäiseen työpäivään on hauras. Ajanjaksoon [...]

2021-08-17T13:03:17+03:0017.08.2021|Hyvä työpaikka, Perehdytys, Rekrytointi, Työnantajabrändi, Työsuhde|Kommentit pois päältä artikkelissa Esiperehdytys – kaikkea muuta kuin odottelua ja epätietoisuutta

Hakijakokemuksen merkitys yritykselle

Mitä hakijakokemus on ja miten yritykset hyötyvät siitä? Ennen työpaikkailmoitukseen vastaamista yritys on usein hakijalle uusi tuttavuus. Haun aikana kuitenkin tapahtuu kohtaamisia, joissa yrityksillä piilee mieletön potentiaali vaikuttaa työnantajamielikuvaan ja jopa liikevaihtoon. Mikä merkitys hakijakokemuksella siis on yritykselle? Tämä kysymys on askarruttanut meitä Operarialla. ”Sujuvasta kokemuksesta hyötyvät sekä hakija että työnantaja”. Markus Fabricius, Operarian TJ [...]

2021-05-06T14:25:34+03:0004.05.2021|Hakijakokemus, Rekrytointi, rekrytointiviestintä, Työnantajabrändi, Yritys|Kommentit pois päältä artikkelissa Hakijakokemuksen merkitys yritykselle

5 työkalua, joilla parannat rekrytointisi tuloksia

Hyvää alkanutta vuotta 2021 meiltä Operariasta! Viime vuosi erosikin edeltäjistään huomattavasti. On vaikea löytää yhtäkään elämän osa-aluetta, jota pandemia ei olisi disruptoinut tavalla tai toisella. Korona on muuttanut tapaa, jolla kuljemme, syömme, ostamme, rentoudumme ja työskentelemme. Se on muuttanut ihmissuhteitamme, tavoitteitamme, prioriteettejamme ja arvojamme. Korona on muokannut myös työmarkkinoita, ja siten yritystenkin kannattaa panostaa osaajahakuihinsa [...]

2021-04-13T08:50:26+03:0015.01.2021|Hakijakokemus, Rekrytointi, rekrytointiviestintä, Suorahaut, Työnantajabrändi, Työprofiili|Kommentit pois päältä artikkelissa 5 työkalua, joilla parannat rekrytointisi tuloksia

Rekrytointi on viestintää alusta loppuun

Rekrytoinnissa hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. On tärkeää suunnitella etukäteen rekrytointiprosessin aikataulu sekä se, millä tavoin ja missä aikataulussa viestintä prosessin aikana hoidetaan. Rekrytointiprosessi on viestintää alusta loppuun saakka. Kaikista prosessissa mukana olevista hakijoista on hyvä pitää huolta koko prosessin ajan ja tiedottaa heille prosessin etenemisestä, myös aikatauluviivästyksistä. Rekrytointiprosessin alkupään geneeriset viestit liittyen hakemuksen vastaanottamiseen, [...]

2021-04-12T22:53:42+03:0023.01.2020|Hakijakokemus, Rekrytointi, rekrytointiviestintä, Työnantajabrändi|Kommentit pois päältä artikkelissa Rekrytointi on viestintää alusta loppuun

Työnantajabrändillä yhä suurempi merkitys nykyisessä rekrytointitilanteessa

Kiristyneessä kilpailutilanteessa vetovoimainen työnantajamielikuva on tärkeä etu. Rekrytointihaasteet ovat yleistyneet Suomessa vuoden kolmannella kvartaalilla, kertoo Tilastokeskuksen tuore selvitys. Eniten avoimien työpaikkojen määrä on kasvanut Helsingissä sekä Uudellamaalla, joissa täyttämättömiä tehtäviä on tällä hetkellä lähes 5000 enemmän kuin vuosi sitten. Kun kilpailu osaajista kiristyy, on yritysten yhä tärkeämpää huolehtia omasta kilpailukyvystään hakijamarkkinoilla. Yksi tärkeimmistä kilpailuvalteista on [...]

2021-04-12T23:17:00+03:0020.11.2018|Hyvä työpaikka, Rekrytointi, rekrytointiviestintä, Työnantajabrändi|Kommentit pois päältä artikkelissa Työnantajabrändillä yhä suurempi merkitys nykyisessä rekrytointitilanteessa

Työnhakijan kokemus määrittää yritysmielikuvaa

Millaisen mielikuvan yrityksesi tarjoaa työnhakijalle? Työnantajamielikuva syntyy kaikesta, missä yritykseen törmää: mainonnasta, asiakaskokemuksesta, lähipiirin kertomuksista, keskustelupalstojen kommenteista, yrityksen tuotteen muotoilusta... Tärkeässä roolissa on myös se, miten työnhakuprosessi sujuu.  Varmista, ettei hakeminen tyssää kankeaan hakuprosessiin Vaikka mielikuva yrityksestä olisi positiivinen ja firmassa avoimena oleva paikka tuntuisi nappivalinnalta, hakeminen voi tyssätä vaikeaan hakuprosessiin. Varmasti aika moni työnhakija [...]

2021-04-12T23:23:56+03:0007.12.2017|Hakijakokemus, Rekrytointi, rekrytointiviestintä, Työnantajabrändi|Kommentit pois päältä artikkelissa Työnhakijan kokemus määrittää yritysmielikuvaa

Millainen työpaikka houkuttelee hakijoita?

Kerroin uusimmassa Evento-lehdessä näkemyksiäni siitä, mitkä ovat niitä vetotekijöitä työnhaussa työnhakijalle. Rekrytoijana ja asiakkaan näkökulmasta itselleni on aina tärkeää varmistaa, että avoinna oleva työpaikka tuntuu hakijalle motivoivalta myös pitkässä juoksussa – ei vain hetken hurmana head hunterin ottaessa yhteyttä. Ja siksi motiivien ja motivaation kartoitus haastatteluvaiheessa on erittäin tärkeää. Tässä kolme tärkeää työpaikan vetotekijää työnhakijan näkökulmasta: - [...]

2021-04-12T23:30:51+03:0008.10.2017|Hakijakokemus, Rekrytointi, Työnantajabrändi|Kommentit pois päältä artikkelissa Millainen työpaikka houkuttelee hakijoita?
Go to Top